سفارش تبلیغ
صبا ویژن

istanbulgardi

نظر

روحانی: یکی از آثار برجام این بود که صنعت فناوری هسته‌ای را قانونی کرد

رئیس جمهور ایران: آژانس، آمریکا و اروپا بدهکار ما هستند، کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند و باید بدهی خودشان را به ما پرداخت کنند

روحانی: یکی از آثار برجام این بود که صنعت فناوری هسته‌ای را قانونی کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران امروز شنبه 10 آوریل طی سخنانی در آیین پانزدهمین سالروز «ملی فناوری هسته‌ای» این کشور که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن انتقاد از آژانس انرژی اتمی، آمریکا، اروپا و کشورهای صنعتی درباره ایران اظهار داشت:‌ «آژانس، آمریکا و اروپا بدهکار ما هستند، کشورهای بزرگ صنعتی بدهکار ما هستند و باید بدهی خودشان را به ما پرداخت کنند».

وی خطاب به این کشورها افزود: شما در برابر این فعالیت صلح‌آمیز با توجه به نظارت آژانس بین المللی باید ما را یاری کنید. شما باید بگویید، 15 نوع سانتریفیوژ شما درست کردید، ما در ساخت شانزدهمین سانتریفیوژ به شما کمک می‌کنیم. شما بدهکار ما هستید، طلبکار ما نیستید.

روحانی تاکید کرد:‌ «ما همچنان بر عهد خودمان پایبندیم؛ عهد ما با دنیا اجرای ان‌پی‌تی بود؛ در این NPT دولت‌های عضو متعهد می‌شوند که فعالیت‌هایشان صرفا صلح‌آمیز باشد و انحراف به فعالیت‌های نظامی نداشته باشند و این فعالیت های صلح آمیز با کمک آژانس انرژی اتمی و سایر کشور ها انجام شود؛ ما به NPT پیوستن و به پادمان عمل می‌کنیم، الان آنها باید بگویند که در این زمینه چه کمکی به ما کرده‌اند؟ بگویند در ساخت سانتریفیوژها، لیزر، ایزوتوپ‌های پایدار و حتی آب سنگین که صلح آمیز است چه کمکی کرده اند؛ آژانس که فقط برای بازدید و نوشتن گزارش نیست، بلکه باید کمک و حمایت هم بکنند؛ این طلب ما از آژانس، کشورهای صنعتی و جهان است».

وی در این مراسم همچنین گفت: نگرانی نابجا 15 سال است موجب دردسر برای مردم ما شده است. اگر به سابقه ملت ایران اطمینان می‌کردند از این مشکلات خود به خود عبور می‌کردیم. هنوز با دنیا و آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم تا از اقدامات غیرقانونی خود دست بردارند. آنها تفکراتی دارند که برای خودشان دردسر درست کرده‌اند.

روحانی با تاکید بر اینکه «همه فعالیت‌های ما صلح آمیز و برای اهداف غیرنظامی است» ادامه داد: اساسا پیگیری کردن یک سلاح مخرب را دنبال نمی‌کنیم. ما آثار کار خطرناک و غلط آمریکایی‌ها که در ژاپن انجام دادند را می‌بینیم می‌فهمیم این مسیر غلط و غیر اخلاقی است.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت: یکی از آثار برجام این بود که صنعت فناوری هسته‌ای را قانونی کرد و حق مردم ایران را بازستاند. توانمندی هسته‌ای ما از هر زمان دیگری بیشتر است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این مراسم با بیان اینکه «زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای حفظ شده است» گفت: پس از تصویب قانون و اجرای سریع مفاد آن توسط سازمان انرژی اتمی، این حقیقت بر همگان هویدا شد که زیرساخت‌های این صنعت ملی با وسواس بسیار حفظ شده است. چنانچه مقامات ارشد نظام امری را به مسوولان صنعت هسته ای تفویض کنند در زمانی کوتاه، هنگامه ای عظیم برپا خواهد شد.

وی همچنین گفت: ضمن پایبندی به قوانین بین‌المللی و تعامل با جهان درصددیم بر دستاوردهای هسته‌ای بیفزایم.

 

اقامت ترکیه 

منبع

@font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}@font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { mso-style-parent:""; margin:0in; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif;}a:link, span.MsoHyperlink { color:#0563C1; text-decoration:underline; text-underline:single;}a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed { color:#954F72; text-decoration:underline; text-underline:single;}.MsoChpDefault { font-family:"Calibri",sans-serif;}div.WordSection1 {page:WordSection1;}